Allmänna köpvillkor för konsumenter
§1 Försäljningsvillkor
§2 Beställning
§3 Produktinformation
§4 Lagerstatus
§5 Garantivillkor
§6 Ånger av köp
§1: Försäljningsvillkor
Multitronic Oy följer de allmänna stadgandena i Konsumentköplagen. Konsumentköp defineras som köp gjort av privatperson.
§2: Beställning & Leveranskostnader
Beställningar görs via vår hemsida, telefon, fax, e-post eller besök i vår butik. Det officiella köpet ingås när produkterna är packade för att sändas till kunden eller när kunden avhämtar produkterna i Multitronics butik.
Uppgifter om leveransalternativ och leveranskostnader finns i köpkorgen. Leveranskostnaden beror på vilket leveranssätt du väljer och vikten på de produkter du köper. Uppgifter om betalningssätt finns också i köpkorgen.
§3: Produktinformation
Närmare information om produkterna får du genom att klicka på ifrågavarande produktnamn i Multitronics webshop. OBS! Produktbilden kan skilja sig från produktofferten eller innehålla produkter som inte ingår i produkten.
Om du är osäker på produktinformationen kan du kontakta vår kundtjänst för närmare information.
§4: Lagerstatus
Produkternas lagerinformation och uppskattade leveransdatum är uppskattningar som ges till Multitronic Oy från olika leverantörer och tillverkare.
Not Sku och Inte bekräftad betyder att produkterna inte finns i lager för tillfället och att vi inte har fått något uppskattat leveransdatum från våra leverantörer.
En order levereras när alla produkter i ordern är på lager. Ifall inte alla produkter är tillgängliga reserveras de produkter som finns tillgängliga i väntan på att övriga skall komma på lager. Kunden får regelbundet information om beställningar som väntar på att produkter skall komma i lager till den e-postadress som kunden uppgett i beställningen. Kunden kan göra förändringar i sina beställningar för att påskynda leveransen. Enklast gör du förändring i din beställning genom att maila oss på info@multitronic.fi.
§5: Garantier
§5.1 Garanti
Garanti innebär att kunden utan kostnad kan leverera produkt omfattad av garanti på garantiservice för byte till en motsvarande produkt.
§5.2 Allmänna garantiservicevillkor
Produkten är köpt från Multitronic och produktens garantitid är ännu i kraft. Garantinummer och returadress har erhållits och packningsdirektiv har följts. Information om produktens serienummer finns kvar på produkten.
Personlig data, program och applikationer sparade på t ex hårdskivor och minnen omfattas inte av garanti.
Vid garantiservice kontrolleras produkten enligt den felbeskrivning som getts av kunden. Ifall produkten inte berörs av garantin debiteras service- och fraktkostnader enligt gällande prislista.
§5.3 Garantitiden
Produkternas garantitid finns i produktspecifikationerna, köpkvittot eller på räkningen. Medföljande batterier till t ex. telefoner och bärbara har alltid sex månaders garanti om inte annat anges.
Garantitiden börjar från leveransdagen.
Om produkterna ges åt en annan konsument, medföljer garantin till den andra innehavaren.
Garantibyte innebär inte att garantitiden förlängs utan garantitiden gäller från ursprungsproduktens leveransdatum.
§5.4 Garantins innehåll
Garantins innehåll innebär att produktens användningsförmåga och kvalitet bibehålls under den normala garantitiden då produkten har använts enligt produktinstruktionerna.
§5.5 Anmälan av garantifel
Garantiärenden kan anmälas på följande sätt:
- Genom att fylla i blanketten för garantireturer på vår hemsida www.multitronic.fi/rma. Om du är inloggad hämtas dina kontaktuppgifter från ditt kundkonto.
- Via e-post till service@multitronic.fi
- Genom att kontakta Multitronics kundtjänst på telefon +358 (0)6 319 77 42
- I vår butik, Mjölnaregatan 10, 65100 Vasa
Garantifel skall meddelas inom skälig tid från det att felet har noterats eller borde ha noterats.
Vid anmälan av garantiärenden skall felaktigheten omsorgsfullt beskrivas – tex. vad, när, hur och under vilka omständigheter felet uppstått.
Efter anmälan om garanti ger Multitronic instruktioner via e-post eller telefon om hur kunden går tillväga för att få felet åtgärdat.
§5.6 Multitronic PC:s servicegaranti
Alla Multitronic PCn (datorer installerade av Multitronic) har ett år, två år eller tre års servicegaranti, beroende på vilken garantitid som köpts.
Då datorns garantitid har gått ut gäller de enskilda komponentgarantierna.
§5.7 Inte omfattat av garanti
Garanti täcker inte skador som uppkommit av följande:
- vårdslöst handlande
- statisk elektricitet
- åskväder
- virus
- elavbrott
- felaktiga installtioner
- fysisk skada
- fuktskador
- felmontering
- annan olycka
- misslyckad firmware- & bios-uppdatering
- egna installationer av operativsystem och andra program
- överklockning
Garantin gäller inte om produkten modificerats
§6 Ånger av köp
§6.1 Returer (Ånger av köp)
För kundens trygghet har man enligt allmänna hem- och postförsäljningsvillkor rätt att inom 14 dagar ångra köpet om villkoren nedan uppfylles.
Kunden har rätt att bekanta sig med produkten på samma sätt som när man köper produkten i en butik. Man har även rätt att öppna förpackningen, bekanta sig med manualer och pröva varan utan att förlora returrätten.
Returrätten upphör då man tar produkten i användning. Exempel på när en produkt tas i användning:
- installering av program, filer och data på en dator samt använda denna för internet, spel eller arbete
- om batteri monteras och laddas i bärbar dator och andra produkter där batteri följer med
- skrivare tas i användning
- ta ibruk och/eller ringa med GSM & smartphone produkter
- lagra data på lagringsmedier t ex hårdskivor & flash minnen
Om kunden misstänker eller är tveksam till att en produkt inte uppfyller krav, förväntningar eller önskemål bör kunden kontakta Multronic via e-post eller telefon eller genom att besöka vår butik för konsultation före produkten tas i användning och ångerrätten upphör att gälla.
Returrätt gäller inte:
- öppnade program
- öppnade färgpatroner
- öppnade DVD/CD-R/RW medier
- öppnade musik och filmer
- använda GSM-telefoner
- andra öppnade förbrukningsvaror
- special tillverkadevaror
- tjänster
Produkter kan returneras kostnadsfritt genom att följa instruktionerna nedan.
§6.2 Returnummer
Returnummer erhålls på följande sätt:
- Genom att fylla i blanketten för service/retur på vår hemsida www.multitronic.fi/rma. Om du är inloggad behöver du inte fylla i dina kontaktuppgifter då dessa tas från ditt kundkonto.
- Genom att skicka e-post till info@multitronic.fi
- Genom att kontakta vår kundtjänst på telefon +358 (0)6 319 77 42
- Genom besök i vår butik
§6.3 Förpacka rätt vid returer
Produkterna skall returneras i oskadade orginalförpackningar och inkludera allt som fanns med i ursprungsleveransen.
Produkten skall vara i motsvarande skick som den av kunden mottagna produkten.
Originalförpackningen, manualer, produktblad och användarrättighetsintyg samt registreringsblanketter representerar ett värde. Om dessa fattas, är använda eller är skadade kan köpet inte ångras.
Produkter skall returneras i original förpackning. Inget får skrivas eller klistras på original förpackningen.
§6.4 Packning och återsändning av returer
Multitronic Oy löser inte ut paket som är skickade mot postförskott.
Varje retur skall förpackas noggrant. Eftersom många av våra produkter är känsliga bör du vara nogrann med hur produkten paketeras. Returer som inte är ordentligt förpackade och som skadats i posten på grund av detta returneras till kunden.
Förse paketet med klart synliga påskrifter med dina erhållna returnerings- eller garantibytesnummer. Sätt också med motsvarande information på en lapp inne i paketet. Om försändelsen saknar föreskriven garanti- eller returnummer kommer behandligen av returen att försenas.
Frågor eller funderingar?
Om du har några frågor eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss. Du kan ringa vårt kundtjänstnummer eller skicka ett e-postmeddelande till oss. Vårt professionella team hjälper dig gärna och svarar på alla dina frågor.
Kontakta oss på
Vår kundtjänst är öppen på vardagar från 09:00 till 17:00.
Via telefon: +358 (0)6 319 77 00
Via epost: info@multitronic.fi